May 10, 2005

INDEKS KEBEBASAN BLOG (?)

Pelajar tutup blog selepas diancam tindakan mahkamah
Berita Harian, 10 Mei 2005


SINGAPURA:
Seorang pelajar Singapura terpaksa menutup laman web ‘blog’ miliknya dan memohon maaf secara terbuka selepas sebuah agensi kerajaan republik kecil itu mengugut untuk mendakwanya atas unsur fitnah kerana mengecam sistem biasiswa dan dasar negara itu.

Pelajar lepasan ijazah, Chen Jiahao, 23, yang mengikuti pengajian di Amerika Syarikat berkata, dia menutup laman web peribadinya itu selepas agensi kerajaan, A*STAR yang terbabit dalam usaha penyelidikan dan sains, mengancam mengambil tindakan undang-undang terhadap tuduhan yang disifatkan sebagai palsu dan tidak berasas.


Tindakan kerajaan itu bagaimanapun disambut dengan kecaman penasihat media dan serta pertubuhan prokebebasan media antarabangsa.Chen berkata, dia memadamkan semua bahan dari laman webnya itu dan menyiarkan permohonan maaf pada 26 April lalu selepas menerima e-mel daripada ketua agensi berkenaan.Agensi itu memaklumkan yang permohonan maafnya sebelum ini tidak ikhlas dan mahukan permohonan maaf baru.

Kelmarin, dia memohon maaf semula menerusi laman web blog ‘Caustic Soda’ yang antara lain menyatakan ‘saya memohon maaf secara terbuka kepada Pengerusi A*STAR, Philip Yeo dan pegawai eksekutifnya kerana menyebabkan mereka malu dan tertekan.’



Sementara itu, pertubuhan Wartawan Tanpa Sempadan (Reporters Without Borders) berpejabat di Paris membangkitkan masalah terbatasnya kebebasan bersuara di Singapura - antara 20 negara yang paling rendah markahnya dari segi indeks kebebasan media.“Chen mengecam beberapa dasar A*Star yang terbukti tiada unsur khianat,” kata Julien Pain, ketua Unit Kebebasan internet pertubuhan antarabangsa itu.

Dalam kenyataannya minggu lalu, A*STAR berkata, biarpun mengaku keperluan pelbagai pendapat yang disiarkan media, tetapi kenyataan dalam blog Chen mempunyai unsur melampau daripada sekadar ulasan adil.Mereka yang mengendalikan blog atau blogger tidak semestinya wartawan. Ada beribu-ribu blog di internet yang menjadi tumpuan kerana kandungan ulasan politiknya. – Reuters

2 comments:

Semut Api said...

a'a dah pandai sangat..expert 'tahap mat rempit' kata orang tu..tq atas tunjuk ajar ct...klu nak berguru dgn aku boleh gak..hehehe..tak tau apa probnya tak leh nak jerit..ada beberapa org kawan cakap mcm tu gak... cuba awak send..pastu resurf balik..bole dak?

Anonymous said...

Enjoyed a lot! Keno online play free online credit report http://www.software05.info