June 08, 2006

KITA MEMANG ANEH

Kita selalu menganggap orang lain bangsat! Sementara kita sendiri selalu lupa sebab musabab orang lain jadi bangsat terhadap kita.

Kita selalu menuntut agar orang lain selalu baik terhadap kita sementara kita sendiri tidak pernah baik kepada orang lain.

Kita menuntut orang lain untuk membuat kita selesa tapi kita tidak pernah menanyakan apa yang membuat orang lain selesa bersama kita.

Kita tidak suka apabila dicurigai, dimarahi, dan diperlakukan sewenangnya, akan tetapi kita sendiri lupa apakah kita sendiri memperlakukan orang lain dengan sewajarnya atau tidak?


Kita mungkin lebih pandai mengumpat orang lain daripada mengumpat diri kita sendiri, kita lebih pandai menyalahkan orang lain untuk tiap tiap kesalahan orang lain tanpa berusaha untuk mengkoreksi diri .

Kita selalu menganggap kita baik, kemudian menyalahkan orang lain, menceritakan pada teman teman tentang semua keaiban yang orang lain lakukan dengan melupakan segala aib yang telah kita lakukan.

Kita selalu tidak pernah menghargai seseorang yang hampir atau menyayangi kita sehingga dia pergi meninggalkan kita, dan kemudian kita akan sedih dan menyesal, bahkan kita masih menagatakan kita berada dalam situasi yang benar.


Kita tidak pernah belajar dari pengalaman, tapi hanya pandai menuding kesalahan serta kesilapan orang lain terhadap runtuhan tanah, retakan binaan, mendapan jalan, pencemaran alam, kegagalan atau mungkin juga kelemahan kepimpinan baru apabila ada sanggahan dari kepimpinan lama.

Sebaliknya hanya kata-kata keras berbentuk amaran, akta baru yang lebih komprehensif kononnya, sokongan keyakinan terhadap kepimpinan dan banyak lagi cadangan retorik dan alibi baru untuk menyelamatkan diri dan menyalahkan keadaan.

Mana satu kategori kita? Kita memang aneh kan?



...belum pernah sampai lokasi ni, tapi ini ole-ole dari Pangkor. Aneh kan?

13 comments:

Acid (mojiah709) said...

hai Deanz,

memang semenjak di zaman azali, kita yg dinamakan manusia amat anih dan rumit.
Sebagai insan yg hidup didalam institusi berbagai kaum, berbagai jenis dan berbagai ragam, terasa amat sukar untuk memahami antara satu-sama-lain.

Kita mugnkin tidak sedar ada orang yg memerhatikan kita. Orang lain mungkin tidak sedar yg kita menyayangi dia.

Hanya setelah kehilangan baru kita akan sedari betapa indahnya ketika bersama orang yg kita perlukan, sayang dan hargai.

Kadang-kala lidah kelu untuk berkata "aku sayang padamu" tetapi kata-kata ini bagaikan mudah tercurah ibarat air yang tercurah diatas nisan.

roar
Greeny

Masy said...

jadi ini perlunya perkataan retorik n alibi?

di bawah sedar..

Semut Api said...

GM,
begitulah lumrahnya manusia..jarang sekali belajar dari kehidupan masa lalu dan mungkin juga kehilangan adalah pengajaran paling muktamad bagi kita.

masy,
saya tidak pernah bertanya tanpa sebab di sebaliknya... :D

Anonymous said...

hmm..memang manusia "unik"
kadang cuba menutup kesilapan tanpa sedar membuka keburukan diri...

betul ke ek?
eheheh:D

Semut Api said...

nur,
keunikan yg tiada pada haiwan... :D

Acid (mojiah709) said...

Deanz,
betul kata-kata mu itu. sy sungguh terharu tatkala mengenangkan orang kesayangan yg tealh lama pergi menemui yg maha esa. Hingga sekarang sy tak rela mencari penganti...biarkan saja dia pergi dan berlalu...Biarkan Rahsia.

shafarina said...

Aku rasa macam lagu baru Radja - Benci Bilang Cinta (betul ke?) macam berkenaan pulak..

Suka cakap benci
Benci cakap sayang
Sayang cakap menyampah

Tazkirah mengingatkan diri sendiri dan orang lain..

"Do unto others as you would have them do to you"

Semut Api said...

GM,
Spt lirik lagu sudirman..yang patah kan tumbuh..yang hilang kan berganti...tapi mungkin tunasnya berbeza..

Wan,
Pencipta lirik lagu tu sebenarnya mempunyai iq yg tinggi. M.Nasir pernah di tanya 'mengapa dia memilih Marlia sbg calon ister?'

dia jwb' saya suka kain yang di pakai oleh arwah isteri saya'

...(?)

Acid (mojiah709) said...

Hi Deanz,

pintu hati ku dah tertutup!

Lagu Aisyah Kemaafan dendam yg teridah:
ada kena-mengena dgn diriku

"kehangatan mentari ku rasakan,
tak sehangat api perbalahan,
ku ketuk pintu, senyap dan sunyi,
tiada jawapan yg ku perolehi"

wasalam;
greenmonster

Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

Anonymous said...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»

Anonymous said...

best regards, nice info »

Anonymous said...

Excellent, love it! D grade subprime low fico mortgage loans awning Greek-american pornstars Insurance poultry house 911 phones Air ion purifier review boston web design firm Cheap anit spam filter outlook express Trendy handbags 2003 cyalis levitra market sales viagra