April 27, 2007

MAY DAY

Salam Sejahtera,

Dulu kelmarin tak dapat menulis kerana ada pertemuan dengan seseorang, kelmarin pun tak dapat nak update blog. Semalam cuti umum dari segala kegiatan memblog sempena Pertabalnan Yang Di Pertuan Agong yang ke 13. Hari ini sempat menulis sebelum berhujung minggu untuk dua hari berikutnya...


...dan hari Isnin hari terakhir untuk bulan April sebelum bercuti untuk 2 hari berikutnya bersamaan 1hb Mei, Selasa dan Rabu sempena Hari Pekerja yang juga dikenali sebagai MayDay dan kebetulan bersamaan dengan Perayaan Vesak. Malaysia meriah dengan cuti.

1 Mei, pada awalnya dirayakan untuk memperingati mogok 350,000 orang buruh pada tanggal 1 Mei 1886 di Amerika Syarikat untuk menuntut waktu kerja 8 jam sehari. Pemogokan itu telah melumpuhkan urusan perniagaan, perhubungan, komunikasi dan segala macam urusan seharian.
















Dua hari mogok, polis membabi buta membelasah dan menembak pemogok yang bertempiaran lari, empat orang terbunuh dan ramai yang cedera parah. Keadaan ini menimbulkan amarah di kalangan buruh dan ramai yang bersetuju supaya mereka membalas dengan mengangkat senjata!

Keesokan harinya, pertempuran antara pemogok dan polis pun tercetus. Kelam kabut dan kekacauan semakin kalut, ramai buruh yang terbunuh dan tercedera. Polis menangkap lapan orang pemimpin buruh revolusi. Kelapan-lapan pemimpin itu ditangkap hanya karena keyakinan dan pendirian politik mereka. Semuanya dijatuhi hukuman mati! Itu cara standard Amerika.

Keadaan ini telah menimbulkan gelombang protes yg bukan calang-calang di kalangan buruh bukan sahaja di AS tetapi juga di negeri-negeri lain. Tahun 1889 Sosialis International pun kemudian mengistiharkan 1 Mei (May Day) sebagai hari demonstrasi (para buruh), dan sejak tahun 1890 pun setiap 1 Mei untuk pertama kalinya dirayakan sebagai Hari Buruh Sedunia sehingga kini.

~Selamat Hari Pekerja kepada semua~






6 comments:

Masy said...

salam..
tak tau plk pasal mende ni. thanks 4 sharing :)

Deanz said...

masy,
ada satu lagi info penting..esok & lusa cuti... :D (tau tak pasal benda ni?)

wan said...

selamat hari pekerja juga

Deanz said...

Wan,
tq....selamaaaaaaaaaattt..

Greenmonster said...

deanz,
selamat hari pekerja buang anda yg handsome.

dalam bercuti, solat jgn cuti tau.

Deanz said...

GM,
txs...selamat hari buruh juga..