September 28, 2005

ALPHABET

Salam Sejahtera,

Ada apa dengan nama? Dipetik dari sumber yang aku sendiri kurang faham tetapi telah aku terjemahkan. Jom kita sama-sama kaunter balik apa ada pada alphabet nama kita?


A : Accept.
Terimalah diri anda seadanya.

B : Believe.
Percayalah terhadap kemampuan Anda untuk meraih apa yang Anda inginkan dalam hidup.

C : Care.
Ambil peduli pada kemampuan Anda dalam hidup.

D : Direct.
Fokuskan fikiran pada hal-hal positif yang meningkatkan kepercayaan diri.

E : Earn.
Terimalah penghargaan yang diberi orang lain dengan tetap berusaha menjadi yang terbaik.

F : Face.
Hadapi masalah dengan benar dan yakin.

G : Go.
Berusaha memburu kebenaran.

H : Homework.
Membuat persediaan adalah langkah penting untuk pengumpulan informasi.

I : Ignore.
Abaikan celaan orang yang menghalang Anda mencapai tujuan.

J : Jealously.
Rasa iri dapat membuat Anda tidak menghargai kelebihan Anda sendiri.

K : Keep.
Terus berusaha walaupun beberapa kali gagal.

L : Learn.
Belajar dari kesalahan dan berusaha untuk tidak mengulanginya.

M : Mind.
Perhatikan urusan sendiri dan tidak menyebar gosip tentang orang lain.

N : Never.
Jangan putus asa.

O : Observe.
Amatilah segala hal di sekeliling Anda. Perhatikan,dengarkan,dan belajar dari orang lain.

P : Patience.
Sabar adalah kekuatan tak ternilai yang membuat Anda terus berusaha.

Q : Question.
Pertanyaan perlu untuk mencari jawapan yang benar dan menambah ilmu.

R : Respect.
Hargai diri sendiri dan juga orang lain.

S : Self Confidence, Self Esteem, Self Respect.
Percaya diri, harga diri, penghormatan diri & bebaskan diri dari ketegangan.

T : Take.
Bertanggung jawab pada setiap tindakan Anda.

U : Understand.
Fahami bahawa hidup itu ada naik turunnya.

V : Value.
Nilai diri sendiri dan orang lain, berusahalah melakukan yang terbaik.

W : Work.
Bekerja dengan tekun, jangan lupa berdo'a.

X : X'tra.
Usaha lebih keras.

Y : You.
Anda dapat membuat suatu yang berbeza.

Z : Zero.
Usaha tiada membawa hasil kosong juga.

12 comments:

Noushy Syah said...

S....it caught my eye..bebaskan diri anda dari ketegangan...emmmmm xpasti maksudnya ni....

Deanz said...

Noush,
Saya cuba menterjemah ke dlm bahasa Msia sepenuhnya. Dalam bahasa inggeris 'stress'. Lain kali jgn ponteng kelas.. :D

Masy said...

so..nama i akan jadik cenggini:
M:Mind
A:Accept
S:Self Confidence, Self Esteem, Self Respect
Y:You
I:Ignore
T:Take
A:Accept

waa..accept dua kali..kekek..mcm x yakin plk..

zalisa said...

no komen. sebab nama saya mmg dah sedap disebut & sedap didengar.

Noushy Syah said...

ooo deanz...okey...ckple stress....ishh sbb cikgu dah lama xmengajar noush itu le fasal...salahkan kat cikgu yg mengajar sbb dia xajar betul2...p/s siapa cikgu2nya?...mereka ialah...1)....dan 2)......ishhhh

Masy said...

*cekak pinggang ramping* amboih2 noush...kanmain eekk salahkan cikgu plk...hahahhaaha..sebat tgn kang..

lady said...

salammm mr deanz..
ere i am..
Q ~Question
I ~Ignore
S ~Selfcnfidnt,slfesteem,slfrspect
T ~Take
I ~Ignore
N ~Never
A ~Accept
...hmmm..not bad!!

tapi bnyak yg tertinggal laa..

Deanz said...

Masy,
kira awak ni jenis orang yang pasrah le...

Zal,
Aku akui nama mu sedap...( dah puji ni tak der apa2 ke?) ahaksss..

Noush,
siapa guru tak bertauliah tu? hehehe..

Deanz said...

lady,
Tarik telinga sekali...

Lady,
Qistina rupanya nama dak ni...macam nama orang timur tengah laks... :D

lady said...

salamm..
deanz..pasai apa hang tarik tinger kita..sakittt laaa..
karang tarik balik tinger dia..baru tau..

lady<<<-- tinger..no entry!!

jed1 said...

ada apa pada nama? mmg ada sesuatu rupanya disebalik alphabet :D

Noushy Syah said...

deanz...guru itu ialah...namanya bermula dgn D dan yg lg satu dgn M....hehhehe