August 16, 2006

AMANI VS RAIS


Prakata

Sorry...Web that u surf is under constructions. Please try test cuba again tomorrow, lusa, tulat, next week, next month or may be next year...Har! Har! Har!....


...boleh la.

(i)

‘‘I sound like stupid if I speak in Malay.’’

“If the film (Gubra) mencemar budaya, let’s do it more often’’

‘‘Apa yang saya maksudkan ialah saya ingin bertutur dalam bahasa Inggeris kerana tidak fasih berbahasa Melayu, nanti buruk bunyinya. Sharifah Amani kelihatan gabra (hi..hi..hi..) ketika menerima anugerah sehingga mencetuskan salah faham banyak pihak.

(ii)

“Saya kesal dengan apa yang telah dikatakan oleh bintang berkenaan. Kalau dia tidak suka (bahasa Melayu) saya tidak kisah.

“Tetapi jangan cakap di khalayak ramai. Itu yang saya susah untuk maafkan. Saya harap dia tidak buat lagi,’’ katanya kepada pemberita selepas majlis tersebut yang berlangsung di PWTC. ~Dr. Rais Yatim

22 comments:

Greenmonster roared said...

Deanz,
oh yeah, I have read on this story in today's paper. Sad isn't it. Perhaps she was shicked her name was announced the winner adn she was not well prepared on how to handle this kind of situation especially it is well broadcasted.

I think she should reflect that the awards ceremony is well attended by malay community and media professionals. She may not meant on how it was interpreted but I hope she will be forgiven and learn through this expensive mistakes.

A language is just a mediuim for communication and never ever makes someone stupid, silly or dumb - if one is not good at it, so be it, learn it but never condemn it.

roar by Greenmonster

wan said...

Kalau ianya berkisar mengenai Yasmin Ahmad, semua akan jadi kontroversi.

Apa pun, tahniah utk pemenang² festival tu.

AbGJaS said...

Salam Deanz,

Sesuatu yg kita tutur,pakai atau lakukan dlm majlis rasmi atau dipaparkan dlm medium terbuka, akan dianggap mempunyai nilai yg benar, baik dan diterima masyarakat.

Justeru, jika sesuatu perkara itu mencanggahi norma masyarakat, maka ianya wajar dielak.

Umpama berpelukan serta bersentuh pipi antara artis lelaki dan perempuan bukan muhrim di majlis rasmi, akan dianggap sebagai betul,baik dan diterima umum.

Tak tahulah kalau kita sudah sebobrok itu..

Abgjas secara peribadi, belum dapat menerima nilai2 masyarakat/keluarga yg ditunjukkan dlm filem Sepet dan Gubra. Sekurang2nya buat waktu ini..

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

ermmm....melayu mudah lupoooo...yo koooooooo...mmmmmmmmmmm

Mamamanja said...

test... testing... 1, 2, 3.. muahaha

Deanz said...

GM,
sy setuju dgn anda. amani masih di peringkat awal dalm bidang ni & dia ada potensi utk maju dan berazam untuk mendalami dunia perfileman seterusnya membuatkan malaysia bangga dgn beliau satu hari nanti.

Wan,
Yasmin seorang yg kreatif ttp kadang2 dia nampak terlalu liberal. Amani berjaya di gilapnya dalam usia yg masih remaja..tahniah!

Abgjas,
bak kata pepatah melayu lama..masuk kandang kambing..mengambing lah kita.. :D

sy akui yasmin tidak sepatutnya mempamerkannya secara direct ke dlm filem. Filem ada bahasanya yg tersendiri untuk menjadi lebih seni & simbolik. realitinya rata-rata masyarakat kita belum bole menerima..

lovely,
pembetulan...melayu + cina + Arab = mudah lupa... he..he..he..

MM,
macam nak jadi director filem jer... :D

Masy said...

salam deanz,
kesian gak kat amani. apa yg dia maksudkan dah disalahertikan. ahh..rais yatim, mmg slalu emosional..oppsss. testing..testing...hehehhehe

Deanz said...

Masy,
tak pe..beliau masih muda & banyak masa lagi untuk belajar..

meen said...

maafkanlah amani..dia masih muda dan rasanya ucapan dia tu sebenarnya telah disalahertikan, tapi kita yang masih tebal jiwa Melayu ni, sedikit berasa terguris dengan ucapannya tu..

noorlara said...

Assalamualaikum Deanz n semua,

walau apapun alasan yg Amani beri, just look at her bahasa Melayu in Sepet n Gubra, rasenye takde cacat cela malah sebutannya kemas, tenang dan lancar tak gitu, untuung ah jadi org muda bisa usia dijadikan alasan.

noorlara - belajar dari kesilapan, tak takut akui kesilapan sebab itulah kemenangan.

Deanz said...

meen,
harap-harap lain kali amani akan pandang2 apabila cakap siang .. :D

noor,
satu lagi yg saya suka abt lakunannya yg natural dan selamberrr...nampak hidup..beliau berbakat.

lady said...

salamm deanz,
disini bukan bahasa apa yg menjadi persoalan,dia boleh sajer bercakap dalam apa saja bahasa tapi memperlekehkan bahasa ibunda sendiri teramat tidak praktikal.Orang lain menjadi marah kerana itu!
Alasan dia masih muda?tak reti bercakap bahasa melayu?darah keturunannya cacamarba?waduhhhh...
20thn bukan budak kecik,taktahu berbahasa melayu..belajar!keturunan bukan alasan..
Yang penting budibahasa,tau dimana dia berdiri..dan jangan cakap banyak!the more u talk..the more mistake detected.
Dia cuba mengenakan pelbagai pihak sebenarnya tapi tak kena gaya,hasilnya...itulah!Dan sprt biasa,dah buat silap..minta maaf..easy kan.Esuk2 buat lagi..minta maaf lagi..sampai bila mau selesai?
Alamak..panjangnyerrrr...sorry tuan tanah!

Lady-->>>bole maafkan tapi takkan melupakan..

farmees said...

Sepatutnya Amani ni mencontohi Menteri-menteri bukan Melayu kita... walaupun nampak stupid bila cakap Melayu..mereka tetap menggunakan B.Melayu bersungguh-sungguh. FarmeeS

farmees said...

To Amani.. lain kali jgn buat lagi Ok. Masuk kelas sivik.

Deanz said...

Lady,
satu pengajaran berguna bagi dia..semoga dia tidak mengulangi lagi..txs atas komen sdri. sy setuju..

Deanz said...

farmess,
aku rasa amani kena jadi parlimem members macam datuk Jins Samsudin baru dia berusaha bercakap Melayu.. :D

arianna adrizal said...

mcm kata kak masy, ya.. beliau mmg terkenal dgn sensitiviti yang teramat terhadap bahasa & budaya melayu. ingat lagi tentang rima??.. :)

Anonymous said...

semenjak berlakunya insiden ini aku lebih prihatin untuk bercakap dalam bahasa melayu yang lebih baik. Untuk anak anak ibu, maaf kerana telupa untuk mengajar Bahasa yang amat indah ini...

Deanz said...

arianna,
nasib baik RIMA dah kembali ke pangkal jalan .. :D

anon,
terima kasih kerana sudi memberi komen. maju bangsa kerana bahasa dan Yang merah itu saga, yang kurik itu kundi; yang indah bahasa, yang baik itu budi..

Deanz said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Noushy Syah said...

Pelik jugak rasanya seorang yang dilahir, dibesarkan serta mendapat pendidikan diMalaysia tak pandai berbahasa sendiri!!!...I couldn't believe it!!

Deanz said...

Noush,
Amani bole berbahasa melayu..yg menjadi kemarahan byk pihak apabila keluarnya perkataan 'stupid'..klu beliau terus berbahasa inggeris pd mlm tu..mungkin isunya tidak sebesar ini..