March 24, 2005

Kenyangkah Indonesia?

Salam...

Akan kenyangkah Indonesia dalam kempennya 'Ganyang Malaysia' kira-kira dua minggu lepas terhadap Malaysia dalam isu pemberian konsesi minyak dan gas di dua blok kawasan di Laut Sulawesi kepada syarikat minyak Shell.



Lantas ratusan pemuda menamakan diri Front Penegak Demokrasi (FPD) berdemontrasi di depan Kedutaan Besar (Kedubes) Malaysia, Jalan Rasuna Said, Kuningan, Jakarta Selatan. Ratusan lagi rakyat Indonesia berarak di Makassar, Sulawesi Selatan sebagai tanda bantahan. Mereka membakar empat helai Jalur Gemilang dan aksi mereka disiarkan oleh beberapa stesen televisyen Indonesia.




Dalam pada itu Media Indonesia juga memperbesar-besarkan isu sempadan maritim membabitkan dua blok kawasan minyak di Laut Sulawesi. Apapun situasinya pemimpin kedua-dua negara dapat mengadakan perbincangan secara harmoni demi kebaikan bersama.



Mana ada dalam sebulan di Indonesia tanpa Demonstrasi? adakah ini cara terbaik bagi mereka menyelesaikan masalah? Selepas isu ini mula menghangatkan kedua-dua belah negara Duta Besar Republik Indonesia, Rushidharjo pula dikritik hebat oleh DPR Indon dalam kenyataannya seperti yg tersiar di akhbar Utusamn Malaysia "Perbuatan ini berpuncak dari orang yang lapar, orang lapar ini orang yg marah, orang yang marah ini orang yang gila"

Rushid memohon maaf setelah didesak DPR." Tidak ada dari maksud kami untuk melecehkan. Bukan kami mengecilkan suasana batin di Tanah Air. Sungguh pak, deep in my heart, I love my country" kata Rushid.


Sekadar mengulas...

8 comments:

amylia7 said...

apa masalah derang sebenarnya kan kalau tak PhD....? semut, kita satu bintang lah... aqua..

Deanz said...

Yup! satu bintang & satu bendera...hehehe..

Pernah baca Fadhilah Kamsah punya ramalan tak about Aqua? ada betul gak apa yg dia buat research tu kan?

rulan awan said...

org indonesia mmg biasa berang2. akal pendek.

Deanz said...

terima kasih Awan kerna sudi melawat..kamu orang Indonesia ya?
add my link ..o.k...

penjejak minda said...

entahla aku pun tk tahu nak cakap ape.
tapi yang aku tahu rakyat dia ramai kat sini.
kalau nak gaduh lagi halau je semua rakyat dia kat sini balik...!

Anonymous said...

Best regards from NY! »

Anonymous said...

Comment yang sangatlah tak bijak...

Anonymous said...

parah dah
liat² 3GP kebanyakan orang malaysia
mana...???katanya muslim???