April 26, 2005

Mempelam


Salam...

Buah ni memang sedap di makan & senang di telan, tetapi ada spesis buah ni luarnya cukup gebu...dah tentu isi dalamnya manis umpama madu. Awas! jangan terpedaya dengan rupa! Kerana ada rupa jer gebu tapi rasa tawar hampeh...

Buah ni banyak di sekitar KL yang rata-rata harganya RM10 utk 3 KG. Jika kita dalam perjalanan ke Pantai Barat Selangor..sepanjang perjalanan dari Sekinchan hingga ke Sg. Besar banyak gerai-gerai menjual mempelam di tepi jalan dan dijual dengan harga yang berpatutan.


Ada orang tu makan sensorang je..siap havoc kat Blog tuh! Cisss!! ;-)


Buah ciptaan Tuhan ini sebenarnya lebih sedap kalau dimakan begitu sahaja..fresh dari pokok dia...tapi kalau dah dibuat camni...fuh! bole menjilat pinggan kita dibuatnya...


Aku makan sensorang je ni...Korang tengok jer laaa....


Pastu di tambah pulak dengan minuman berasaskan manggo.....


Syruuuuuuuup..!!!


Anekdot,
Bila orang Melayu kita boleh buat kilang minuman manggo secara komersial & besar-besaran (?)

10 comments:

ct said...

Deanz, sori..terpakse celoteh sini sbb saya takleh nak tulih kat shoutbox awak..ada problem. lama dah. so, saya tulih kat sini aa. Ape pun..buah mangga @ pelam mmg sedap. Uishhhh...menitik ayaq lioq ooo..

Deanz said...

menitik ayaq lioq..tak pa..jgn menitik ayaq mata... :)

Anonymous said...

sorry x leh nak guna shout box. Just say 'Hiiii" here. macam pernah ku lihat deanz ini tapi di mana ye?. kuii..kuii

Deanz said...

hehehe...kat Acheh dulu kott..takkan takut nak kenalkan diri lak..:)

bahtiar_csam said...

fuhh... enak sekali... tapi rata-rata mempelam ni banyak yang mai dari negara jiran yek...

amylia7 said...

yup...kebanyakan datang dari negara jiran kan..tapi sejak dah ada pelam madu ni, banyak kat area yang deanz sebutkan tu n lagi satu jalan nak ke lumut n teluk batik. syurga pelam wehhh...

Deanz said...

tq melawat bahtiar...2 hari lepas aku beli 3 kilo...tapi bukan semua manis mmg ada yg tawar tapi puas hati juga coz isi dia tebal...nyum..! nyum..! Amy klu awak pernah makan yg perlis punya mmg sedap. di perlis mmg ada ladang secara komersial ...aku pernah kirim dgn member..

noorlara said...

Deanz,
mangga tu memangle sedap rasenya tapikan jangan lupa buah tu tinggi kalorinya dalam ertikata lain makanlah berpada pada dan cuba elakkan bagi yang sedap berdiet sakan.

Anyway kot ada kebun mangga uloq ulog le sepuluh ke dua puluh kilo mangga ke cheq ni

Deanz said...

tak yah la nak diet..aku mmg still maintainn..hehehehe..

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... Print blackberry bmw dealer Business to business voip management training Skin care spray Rhinoplasty rancho mirage california Shop car rental st lucia Air conditioner portable maytag 1963 buick wildcat ocala fl. for sale Xbox seagate 160gb hard drive fiat 126p