July 15, 2005

PEREMPUAN ITU

perempuan itu di situ
di depan sebuah restoran
duduk menadah rezki
sebelahnya seorang kanak-kanak
ketawa sesekali menangis
juga tertidur di bantal busuknya

aku cuma berlalu
cukup simpati
maaf, tapi aku tidak pernah membenci

semalam
perempuan dan kanak-kanak masih disitu
tulang empat keratnya masih kuat
juga masih muda
permpuan itu belum separuh umur
ah! dia perlu kuat berusaha bukan mengemis...

hari ini
cuma kanak-kanak itu
sugul benar wajahnya
dengan segenggam roti di tangan
"kenapa...
bergenang air matanya
"ibu meninggal semalam dilanggar kereta
ketika menyeberang jalan untuk membeli roti..."

ketika aku berlalu
dadaku sebak
kenapa baru hari ini
kuhulurkan sedekah
tapi bukan semalam
barangkali hari ini
dia masih punya ibu
jika punya wang untuk makan direstoran ini...

Khamis Feb 26, 2004 -9:28 am




JANGAN ADA BENCI

teraba aku
di rembang malam
mencari jejak yang hilang
terjungkir jatuh
tiada siapa sudi menyuluh

hanyir najis tubuhku
tiada siapa hulur bantu
hanya kerana aku
bukan seorang wanita

tiada siapa hulur payung
dalam pekat malam
dalam dingin hujan
ditengah kota ini
yang semakin tipis rasa hormat...

Selasa Feb 24, 2004 4:31 pm

10 comments:

noorlara said...

ermmm berat tanggungan perasaan ko tu deanz, tapi kalau bener ko yg kebasahan dan kesejukan dalam pekat malam nan hujan tu sure haku akan menyambut tanganmu kita pekena teh o panas tanpa gula ngan rojak yang menteri ko suke tu

noorlara - deanz silalah ke blog aku -anjunglara.blogsport.com (takde www) bawak kawan kawan ko sekali dan ajak kawan-kawan ko bawak kawan-kawan mereka sekali dan....ahaks

aida said...

simpati pada nasib kanak2 itu...

Aku Bukan Bidadari said...

Kawan..usah meratap pada yang cerita lalu, kerana setiap cerita adalah kehendaknya..jadikan pengajaran agar tidak berulang lagi..semoga cerita gembira kembali bersatu..dihati mu

ChikaDior said...

aduss... byk puisi daa.. sy ada byk koleksi puisi. Tu pon time sek dlu rajin masuk pertandingan. Tp skang da tak de masa...

Deanz said...

Dior,
pekabo? amacam angin ukm?

jed1 said...

Sedih baca sajak perempuan itu. Masalah jugak pasal pengemis ni sebab byk yang bawah sindiket haram. Ada member aku pernah nampak pengemis2 ni dihantar dgn BMW ke pasar mlm. Tu yg bila nak sedekah pun pk 2-3x...kalau pengemis yg sama mengemis di pasar mlm smpai 2-3 tahun mmg musykil..Tapi sedekah je la seadanya dgn niat baik

Deanz said...

...hidup kena kreatif Jed. :-)

zalisa said...

menarik sajak pengemis tu. menyentuh nubari. kisah benar ke?

Deanz said...

yes! Zalisa dari pengamatan & pemerhatian sendiri..

Anonymous said...

This is very interesting site... Ppc campaign site read start replies sacramento toyota trucks Crop and style totes Erotic slots &aposdebt Explosive car tuning 7 cd cover William hill sportsbook review Pictures medieval kitchens