August 23, 2005

sHa

Salam Sejahtera,

Seperti yang pernah aku katakan, dunia blogger bukan sahaja ruang untuk kita menagasah bakat dalam bidang penulisan. Dunia tanpa batasan ini juga telah menemukan aku kepada ramai kawan dari seluruh dunia amnya dan juga dari dalam negara sendiri khususnya.

Aku juga telah telah ditemukan dengan beberapa orang blogger dari negara jiran seperti Indonesia yang cukup sinonim dengan negara kita, Malaysia. Begitu juga aku telah menemukan Noush seorang warga Britain berketurunan Melayu yang secara tidak sengaja telah memasuki blog aku. Bermula dari situ beliau sendiri juga berminat untuk berBlog. Tahniah! Seperti katanya “The distance relationship....East meets west....the cycle begins” .

Baru-baru ini aku dikejutkan dengan berita kematian seorang rakan blogger dari Indonesia iaitu SHA melalui seorang rakan blogger dari Indonesia. Beliau seorang Guru, masih muda tetapi aku tidak pasti apa penyakit yang dihidapinya.

Walaupun kami tidak pernah bersemuka tetapi saling berkomunikasi melalui blog masing-masing dan kelihatannya dia seorang yg periang dan aktif. Maaf SHA aku juga tidak sempat untuk mengikuti program Musical Baton dalam blog mu, mungkin juga aku juga kurang faham apa maksud mu... :D. Moga ia menjadi kenangan persahabatan kita lewat Blogspot tetapi Tuhan lebih menyayangi beliau. Moga rohnya aman di sana.



Tanggal 16 Ogos adalah kali terakhir beliau menulis di dalam blognya, seperti mengetahui saat kematiannya. Berikut adalah catatan terakhir beliau :

Semalam aku mimpi buruk banget,Saat terbangun aku takut hal ini akan terjadi,Padahal waktu aku mau tidur,Aku gak mikir apa-apa,Beberapa hari ini aku merasa tenang,Aku gak ada rasa khawatir apa-apa lagi,Aku serahkan semuanya kepada Tuhan...Entah kenapa mimpi buruk itu hadir lagi...Padahal sebelum tidur aku masih sempat chat.

Aku ketawa-ketawa waktu baca beberapa teman chat,Sebelumnya aku sempat sms dengan Dan, Kepada Dan aku bilang kalo capek banget,Kakiku linu dan aku chat sambil tiduran...Satu jam setelah chat aku gak tahan,Aku ngantuk... dan aku pamit tidur dengan Dan... zzZz Kira-kira jam lima, mungkin...Aku seperti ada di ruangan rumah sakit,Ada dua pasien yang harus operasi hari itu,Karena aku datang terakhir aku dapat giliran kedua,Dan akupun menungggu pasien pertama,Kira-kira tujuh jam kemudian,Seorang perawat menghampiri aku,Dan mengajak aku untuk masuk ruangan,Perawat itu melayani aku layaknya seorang pasien yang akan operasi,Bajuku dibuka dan rambut kepalaku dicukur habis,Cuma aku agak sedikit aneh,Baju operasi yang harusnya aku pakai.

Dalam mimpi itu aku gak liat di tubuhku,Aku hanya liat tubuhku dibungkus kain,Seperti simbok-simbok desa itu,Terus aku diajak ke kamar mayat,Kepada penjaga kamar mayat, perawat itu bilang; "pak, nunut mbungkus" Aku bingung tapi aku nurut saja,Aku lihat beberapa mayat berada di sana,Ada satu yang jelas banget ku ingat,Seorang mayat laki-laki bertubuh kecil yang badannya menghitam,Mungkin korban luka bakar...Perawat menunjukkan satu tempat kosong tempat mayat.

Aku disuruh tidur di situ,Saat aku akan naik ke tempat mayat itu,Ada satu mayat yang jatuh, seorang perempuan berkain kafan,Mukanya kelihatan jelas...Aku ketakutan... akupun lari...Anehnya mayat perempuan itu mengejar aku dengan posisi tidur,Aku ketakutan... takut sekali...Aku lari sekencang-kencangnya...Akupun belok ke pintu sebelah kanan,Mayat perempuan itu berusaha untuk membuka pintu yang kutahan...Untung...Saat aku ngolet kepalaku terantuk sandaran ranjang...Mimpi burukku berakhir...

Tidak ketinggalan juga SHA sering juga memberi komen kepada blog aku dan berikut adalah komen terakhir SHA dalam entri aku di bawah post Optimis :

topik yang menarik...Kamu tau deanz...Orang yang optimis yang selalu di depan... memimpin...
~sHa
04 August, 2005 14:12

Salam takziah dari kami di Malaysia buat Natasha dan familinya di Indonesia…

5 comments:

jed1 said...

takziah kat kat famili sha...itu lah the power of borderless internet...kalau dimanfaatkan secara baik hasilnya akan baik juga...blog yg dihasilkan dgn penulisan yg baik akan memberi kebaikan pd semua.

Anonymous said...

sedihnya. takziah juga dari saya.

Semut Api said...

jed,
Betul tu. Kita tak semestinya duduk dlm satu majlis ilmu baru kita mendapat ilmu..

Zalisa,
Tuhan lebih menyayangi nya...

romzi seli said...

Takziah di ucapkan. sedih gak tu. err apa blog dia yerk? teringin nak baca. kang tulis kat aku punya tag board yer.

Semut Api said...

Salam Romzi,
Blog dia sudah tidak ada apa2 posting sejak hari kematiannya 7 telah dikosongkan..