September 08, 2005

KENTUT

Salam sejahtera,

Kadang-kadang kita jarang memikirkan apa perkara rutin semula jadi yang berlaku kepada diri kita. Sebenarnya kita tidak pernah hirau pun impaknya kepada diri sendiri dan juga kepada orang lain.

Kentut! biasa kita mendengar, tercium malahan kita sendiri sering melakukan aktiviti ini. Pernahkah kita terfikir bagaimana kentut boleh terjadi. Menurut satu fakta ilmu kedoktoran kentut berasal dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita hirup, gas yang memasuki usus dari darah, gas dari tindakbalas kimia dan gas hasil dari bakteri dalam perut.

Aku teringat kepada seorang brader se ofis aku satu ketika dulu yang tabiatnya memang suka menjaja kentut kehulu kehilir. Strange but true...hahaha...Alkisahnya brader ni jenis orang yang dah biasa terkentut tak kira walau dimana situasai dan tempat sekalipun. Brader ni orang panggil Brader Bond Belon.

Aku tak tau dari mana dia dapat gelaran ni, tapi aku rasa sebab dia minat filem 007 sampaikan atas meja dia penuh dgn pic James Bond. Gelaran Belon tu pulak sebab perut dia boleh di kategorikan sebagai boroi atau mungkin juga tabiat kegemarannya yang suka kentut merata-rata. Ya! Aku pasti, memang tak syak lagi.

Kenapa kentut berbau busuk? Kentut berbau busuk kerana kandungan hidrogen sulfida mengandungi sulfur. Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin busuklah kentut anda.

Apa yang aku pelik brader ni walaupun dah ditegur banyak kali tapi dia still maintain kentut merata-rata atau mungkin juga lubang dubur dia memang dah loose. Jadi apalah daya kami dalam keadaan terpaksa rela menerima tragedi ini sebagai satu gurauan busuk ofis kami.

Kentut menghasilkan bunyi kerana berlakunya vibration pada lubang dubur ketika gas di lepaskan dan kekuatan bunyi bergantung kepada kelajuan gas dilepaskan.

Pada dasarnya kelantangan bunyi kentut brader ni tak lah sehingga mencecah bacaan 9 pada Skala Ritcher dan langsung tidak mampu menggegarkan struktur bangunan ofis tapi ia cukup untuk menggegarkan lubang hidung kami.

Walaupun bau kentutnya juga tidak lah sebusuk bau bangkai anjing yang mati dan berulat dilanggar kereta Kancil lalu terlambung keseberang jalan di hi-way NKVE lalu di langgar pula oleh Gen 2 yang sering problem pada cermin tingkapnya, tapi bayangkanlah kalau dalam sehari purata kita kentut sebanyak 14 kali mau mereng gak kami seofis dibuatnya. :-D



Satu pagi kami pernah bergurau dengan brader ni. 'Apa istimewanya kentut abang sampai abang rasakan aromanya perlu dinikmati oleh semua orang?'

Dengan selambanya dia cakap 'Ko kalau nak tau kentut aku power tak power, pi ambik mancis api letak kat bontot aku pastu aku kentut...dah gerenti mancis ko menyala!'

Pecah perut kami gelak sambil menikmati roti canai di kedai mamak regular port kita orang menjamu selera sampai tersembur roti dari mulut kita orang! Apa pun kami memang suka berborak dgn brader ni. Lagi satu yang paling aku suka dia suka blanjer kita orang...kira sedekah juga la tu. Dengar khabarnya dia ada banyak rumah sewa di KL ni. Murah rezeki dia...

Bilakah saatnya kita biasanya terkentut? Pagi hari ketika baru bangun tidur nak pi mandi dan di kenali juga sebagai "Morning Thunder". Kalau intonasinya bagus, di suatu Subuh yang bening bunyi kentut boleh kedengaran di seluruh penjuru rumah. tuuuuUUUTTT !! Fear Factor !

Kentut juga baik untuk kesihatan tapi ia juga boleh membatalkan wudhu' anda. Okey, Chow dulu...


13 comments:

Anonymous said...

tak senonoh aaa..gambar cam hampeh!
nape cam kenal je kete kancil yang terbabit tu..rasanya dia tak bersalah n x penah berlanggar dgn haiwan haram tu..
entry terbusuk tahun ni! huh!

Anonymous said...

nakal sungguh si deanz ni. macamlah tak ada cerita lain dia nak tulis. macam org sasau saya ketawa seorang diri. hehehe

Noushy Syah said...

deanz..kentut yang busuk bukan disebabkan banyaknya kandungan hidrogen sulphur dalam usus tapi adalah disebabkan kehadiran bakteria2 tertentu yang baik untuk usus walaupun busuk bila dilepaskan.....hehehhe.....

Anonymous said...

askum deanz...
cayaa laa you..pelik2 jer entry
u..bagi saya kentut jgn merata
nnti ilang gigi..hehe tapi kan kalau sakit perut atau hangin dalam perut ..kalau tak kentut tak lega kan..!
mana lebih power untuk legakan angin dalam perut..kentut ker sendawa..burrrpppp...!!mak datok!!

kentut dalam senyum lalala..

Semut Api said...

Masy,
Terima kasih kerana memberi Anugerah Terbusuk itu kpd aku..Blogger lain utk tahun ni tak de chance la nak menang anugerah ni...hahaha..

Zalisa,
Sasau tak pe..jgn mereng terus...

Noush,
Txs atas info dan pembetulan. Saya tau anda sememangnya pakar dlm bidang ini. Fakta ini saya ambil dari beberapa sumber di internet, mungkin saya tersilap tafsir. HEHEHE..

Lady,
Kita jarang berfikir di sebalik realiti yg berlaku, so inilah entri terbaru saya & saya tau anda memang selalu kentut merata termasuk di dalam kereta...Busyukkk !!! Hahahaha...

lady said...

askum deanzzzzz....
you ni memang laser tak hengat!!
ader ker haku melepas hangin!!
tu sendawa laaaaaa.....gerammmm!!!
jaga ko deanzz..haku sumpah ko jadi..beruang!!!

apalak beruang..tapi beruang tau kentut ker..eee..tak tau haku!!

jeling deanz..jeling..jeling..(adeh sakit mate haku..baik tak juling..)

Semut Api said...

selamat datang Voices from the heart.

Saya belum buat apa2 research mengenai beruang kentut...tapi rasanya makhluk tu juga terkentut..

Adakah kita saling mengenali?

lady said...

askum deanz...
hehe pehal tak kenal lak..
ishk ishk ishk..
macam macam laa kamu deanz..
tau tak per..

adios..

Anonymous said...

Mana nak kenal...tak kenalkan diri..memang tak tau pun aku siapakah gerangan sdra/sdri ni?

txs kerana sudi datang..ahakss !!

jed1 said...

sila check diri sendiri dah kentut ke belum hari ni (dlm tempoh 24 jam)...kalau belum tandanya tak sihat :D baik jumpa doctor.

kentut ni personal matter laa deanz, sendiri buat sendiri tahu laa nak cover hehehe

Semut Api said...

Jed,
Menurut faktanya kita kentut purata sebyk 14 kali sehari spt yg aku tulis di atas...sekian.

Mengentut baik utk kesihatan..

Anonymous said...

i dont not speak such a strange language. so i will leave you with a famous american peom.:
rth dkfgj gjkiopy hama dfama fizzley nizzle dump, dump, dump!
Charney chomper famer fomper grandy, grandy DUMP, DUMP, DUMP!

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »