February 08, 2006

LUAR BIASA

Salam sejahtera,

Semut makhluk kecil yang sangat luarbiasa. Fizikalnya kecil tapi punya semangat kekitaan yg cukup kuat, juga mampu mengusung bebanan yang berkali-kali lebih besar dari tubuh badannya.



Manusia juga makhluk luar biasa yang dianugerahkan otak untuk berfikir, tapi seringkali berpecah belah. Dalam setahun mampu membuang sampah berkali-kali lebih besar dari fizikalnya.



Antara semut dan manusia keluarbiasaannya mencipta jurang perbezaan yg cukup besar...

18 comments:

Masy said...

Salam..

kiranya yg mempunyai gabungan manusia dan semut itu, makhluk yg hebatlah ye?

adakah?

*besaunye gmbr semut kat roti tu, cam kerengga pon ye gak*

Deanz said...

Masy,
Mungkin ada betulnya pendapat tu...

Semut memiliki kehidupan sosial yang harmoni meskipun jumlah mereka besar..itu istimewanya serangga tu...

wan said...

Ades.. entri ni mengingatkan aku pada semut² merah besar yg banyak kat rumah sekarang ni.. Kebal le semutnya.. pakai penyembur pun tak mati

meera said...

adoiiii citer pasal semut ni teringat kat citer CSI, bila Nick kena tanam hidup2 pastu diserang ngan semut api...

semangat 'kekitaan' semut tu yg amat menarik...

Deanz said...

Wan,
di kahabarkan bahawa tikus yang berkali2 lebih besar saiznya juga takut dengan semut api ni...so biarkan sahaja serangga ini untuk menghalau tikus.

Meera,
kita perlu byk belajar dari makhluk yg sat ni..dan ada surah khusus untuk dia...

ibu_jari_kaki said...

yer betul tu....semut mmg makhluk yg anggun! w/pon aku tak suka bila digigit oleh semut api.. tp deanz, jgn risau la...dlm banyak2 semut api yg gigit aku, aku tau bukan engkau...engkau jenis semut api yg suka dengar lagu putri seroja...kuikui

ibu_jari_kaki said...

yer betul tu....semut mmg makhluk yg anggun! w/pon aku tak suka bila digigit oleh semut api.. tp deanz, jgn risau la...dlm banyak2 semut api yg gigit aku, aku tau bukan engkau...engkau jenis semut api yg suka dengar lagu putri seroja...kuikui

Deanz said...

Zali,
kita serupaaaaa...... :D

Noushy Syah said...

yeh yeh...semut oo semut, cam tuanpunya blog nih semut merah kan?tu semut hitam...semut tu mcm n0ushy arr, mmg punya keazaman dalam mencapai sesuatu, bukan macam semut merah yang asyik suka gigit owg aje...dah tu semut merah suka pada benda2 busuk aje kan? Tapi abg deanz semut merah yang special....*tenyum*

Deanz said...

noush,
Semut merah tidak suka manisan, semut hitam yes!

Semut merah tidak menggigit klu tidak dibuli.hehehe... 'Ayam pun akan menyerang klu diganggu'~ Osama.

ibu_jari_kaki said...

Semut merah tidak menggigit klu tidak dibuli.hehehe... 'Ayam pun akan menyerang klu diganggu'~ Osama.

pergh..ini yg aku suka kawan ngan deanz nih..hehe

Deanz said...

Zali...
Perghhhh !! Amy search dah pakai Honda accord ko tau... *versi Rock*

hahaha...

Alaaa..aku biasa2 je..bukan terroris tau... (Apasal aku komen dlm blog ko tak appear...musykill betul aku..ko cek balik setting tu..)

Tawel-Sensei said...

Aiseh..cakap pasal semut ni, dah lama tak tengok semut sejak duduk sini..sini takde semut la..

ibu_jari_kaki said...

aku salah setting daa... skang dah ok.. gi lah komen..hehe

Deanz said...

Tawel,
Aku bole hantar semut kat hang, mana la tau kot bole jadi senjata yang bole memporak perandakan sistem...hahaha.. Aku dengar tsunami buatan lebih praktikal dan lebih nyaman...

Zali,
Mesra pengkritik la ko.. :D

jed1 said...

semut boleh angkat benda 6x lebih berat dr jisim dia..hebat kan

tp aku anti semut yg byk kat rumah, siap buat sarang..sampai air masak pun ada semut masuk..tensen tensen

terasa kaki semut-semut lak :D

Deanz said...

jed..

Manusia boleh buat sampah 6x lebih besar dari fizikal dia...

kaki semut2 stuck dalam jem ke.. :D

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! sauna Wetlands amateurs Double fuck mature Atkins furniture Veronica rachel tshirts http://www.lilliputlcdcarmonitor.info/Adwareremovelforfree.html Managing cancer with diet camcorder disk drive hard Ferienarbeit im callcenter ionamin cheap tramadol Best rated portable dvd players alexa remove spyware Sauna supply microsoft free pop up spyware