February 21, 2006

SEDARKAH?

Salam Sejahtera,

Kita dilahirkan dengan dua mata di depan, kerana seharusnya kita melihat apa yang ada di depan, melihat apa yang benar dan yang batil agar lebih fokus tentang masa depan.

Kita lahir dengan dua telinga, satu kiri dan satu di kanan sehingga kita dapat mendengar dari kedua sisi, menangkap pujian maupun kritikan, nasihat serta pandangan.

Kita dilahirkan dengan otak tersembunyi di kepala, sehingga bagaimanapun miskinnya kita, kita tetap kaya dengan ilmu yang kita ada. Tak seorang pun yang dapat mencuri isi otak kita, yang lebih berharga dari segala permata yang ada.



Kita dilahirkan dengan dua mata, dua telinga, namun cukup dengan satu mulut. Kerana mulut adalah senjata yang tajam, yang dapat melukai, memfitnah, bahkan membunuh. Lebih baik sedikit berbicara, tapi banyak mendengar dan melihat.

Kita dilahirkan dengan satu hati, yang mengingatkan kita untuk mensyukuri dan memberikan cinta kasih dari dalam lubuk hati. Berikanlah cinta tanpa mengharapkan balasan, maka anda akan menemukan bahawa hidup ini akan menjadi lebih indah.


Tetapi dalam rutin harian kita juga sering mengeluh, 'Tak cukup tangan, tak cukup kaki aku nak buat kerja. Nko tak kesian ke kat aku?' Ungkapan ini agak pelik seperti kita tidak mensyukuri pemberianNya.

Apakah anda perlu mempunyai lebih dari dua tangan atau tiga kaki untuk menjalani hidup seharian? Bersyukurlah dengan apa yang ada kerana kadang-kadang ia akan melibatkan aqidah...

12 comments:

admin said...

hi deanz...
emm... "berikanlan cinta tanpa mengharapkan balasan" - tapi siksa rasanya, tapi takperlah kan - jika kita benar2 cinta kat seseorang tu - doakanlah kebahagiaannya.....

Semut Api said...

Ita,
Berikanlah cinta tanpa mengharapkan balasan, maka anda akan menemukan bahawa hidup ini akan menjadi lebih indah.

Masy said...

Salam..

Berikan cinta tanpa mengharapkan balasan? rasanya sekali kita mencintai seseorang, mesti ada sedikit kita mengharapkan balasan - bukan material tp balasan cintanya.

Kalau bukan jodoh, harap2 dia akan lebih bahagia tanpa kita..

*aaaahh..dah mula aa nk syahdu ni..apa kessss*

Semut Api said...

Jeego,
Two in one ek.. Menyelam sambil merokok :D

Masy,
Tanpa balasan means kita ikhlas & pasrah kpdNya dan kpd dia..

Masy said...

Deanz,
macamana ikhlas pun, takkan selamanya kita nk mencintai dia sendiri-sendiri, takkan selamanya tergamak membiarkan rasa hati bergerak sehala.takkan tak ada rasa ingin dicintai dia, takkan tak ada rasa ingin dirindui dia.

ermm..rasanya u terlalu dewasa utk tidak faham, kan?

Semut Api said...

Masy,
Kita dilahirkan dengan otak tersembunyi di kepala yang lebih berharga dari segala permata yang ada..

ermmm..o.k . Gue capek sihh..rasa ngak cukup 24 jam sehari mikirin berbagai persoalan dari berbagai sudut... :D

shafarina said...

hmm.. entri 'menusuk kalbu' ..

Semut Api said...

Wan,
Kalbu siapa yg tertusuk? (satu pertanyaan)

Semut Api said...

Karl,
txs yaa..,jurujual di larang masuk..

Noushy Syah said...

abg deanz...wahhh, entry ni bagus utk muhasabah diri agar lebih peka dan bersyukur kehadrat ilahi atas segala nikmat kurniaanNya.....(alhamdulillah kamus bahasa banyak mengajar n0ushy berbicara sebaik munkin)

Semut Api said...

Noush,
txs.Syukur pada anugerahNya.
Kamus dewan dijual dgn murah disini hanya RM15.00 ... :D

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! Retro sports t shirt Interracial submission Golf de schoot cold spring minnesota basketball Tennessee football recruits http://www.piranhapaintballgun.info/Cheap-new-laptop-notebook.html oklahoma commercial multiple dwelling insurance Gps motor navigation system vehicle