May 15, 2005

CAKAP PAKAI OTAK !

Salam...

Manusia berfikir menggunakan otak. Dari segi fisiologinya baik manusia ataupun binatang mempunyai otak. Malah dari segi bentuknya, tidak banyak beza antara otak manusia dengan otak binatang. Namun dari segi psikologinya, otak manusia sebenarnya jauh bezanya dari otak binatang. Ini kerana otak manusia boleh berfikir tetapi tidak bagi otak binatang. Aristotle pernah mentakrifkan manusia sebagai haiwan yang boleh berfikir.

Tetapi sebaliknya kalau manusia berkomunikasi secara lisan atau bertulis tanpa menggunakan otak, ia tidak jauh beza dengan binatang! Kalau binatang yang tak faham bahasa perlu di hambat untuk faham bahasa...maka manusia yg punya otak juga boleh diperlakukan begitu!




Jangan lah kita berfikir secara bodoh dan berbalah sesama sendiri. Kita bukan masyarakat sakit mental! Jauh sekali golongan hilang akal! Banyak benda lain yang kita boleh bincang secara kritis walaupun agak sinikal dan buangkan jauh-jauh pemikiran dibawah standard orang dewasa. Buat menyemak jerrr....Kita bukannya dari masyarakat kerbau yang dicucuk hidung dan dilepas di tanah berlumpur lantas memberontak, mengamuk...habis sekampung terpalit !!

Berfikirlah secara dewasa, kita di beri akal oleh Yang Maha Pencipta untuk membezakan yang mana baik & yang mana satu buruk ! Percayalah....

3 comments:

Anonymous said...

>>> penah marah pd diri sendiri," mengapa aku masih menanti dan mencari kepastian pd janji yg dah lama mati...." <<<

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read »

Anonymous said...

Keep up the good work »