May 25, 2005

SELAT MELAKA

Salam...

Selat Melaka pernah menjadi laluan perdagangan penting di zaman kegemilangan Melayu Melaka satu ketika dulu... Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis, Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau koloni di Selat Melaka.

Baru-baru ini semasa lawatan PM ke Belanda, beliau menyatakan rasa kurang senangnya pihak luar mencampuri urusan mengawal keselamatan di Selat Melaka kerana yang berhak hanyalah Malaysia, Indonesia dan Singapura.



Senario menjelang senja di pantai BNO...

Pantai Bagan Nakhoda Omar(BNO), Sabak Bernam yang merentangi sebahagian daripada Selat Melaka adalah salah satu pantai yang dimajukan sebagai satu tempat rekreasi di Negeri Selangor. Aku sempat bersantai di pantai ini sempena cuti Wesak Day baru-baru ni, Banyak perubahan disekitar pantai tersebut tetapi malangnya jalan masuk ke kampung aku still belum di naiktaraf walaupun sebelum ini beritanya telah tertulis di sebuah akbar tempatan. YB tolong la tengok sikit, takkan nak publish kat paper lagi sekali baru nak kecoh macam hari tu? Hasrat MB dengan slogannya Selangor Maju 2005 takkan tercapai kalau begini keadaannya...