May 06, 2013

PRU 13; Tahukah anda...(?)

Tahukah Anda:

Satu perkara baru yg saya belajar dari PRU13 semalam, hampir enam jam saya bersama kelompok mereka berbekalkan jawapan jurugambar bebas setiap kali di tanya oleh mereka.Apa yg saya belajar disana akan saya kongsikan utk kita sama-sama berfikir sejenak tentang siapa kita ini.

Apa yg saya lihat adalah remaja mereka begitu berfikiran luas tentang politik, mereka mengambl berat apa yg kerajaan sampaikan hingga ada yg boleh bercerita secara mendalam.Sebab itulah mereka berani bersuara dengan apa yg mereka rasa tidak puas kerna mereka memahami tentang perlembagaan dan hak bersuara mereka.

Sekiranya dilihat, DAP berjaya monopoli kawasan bandar, iaitu kawasan majoriti didiami leh orang Cina dan mereka terdedah akan pemikiran mereka dengan pelbagai maklumat. Maklumat dari internet, berpersatuan, badan sosial dan sebagainya. Orang Cina boleh dikatakan adalah kaum yang paling celik berkenaan 'perlembagaan', berbanding orang Melayu.
 

Mereka faham, 'kerajaan' dan 'parti politik' itu berbeza. Mereka faham, 'kewajiban' sebuah kerajaan, oleh sebab itu kenyataan dalam bajet mengatakan, kerajaan BN sudah memperuntukkan sekian-sekian jumlah duit kepada orang Cina, tidak berkesan sebab mereka faham itu memang kewajipan 'kerajaan'.

Ibaratnya, kita bayar buruh buat rumah kita. Jadi memang kewajipan buruh tadi bina rumah, siap ada tangga, tingkap, pintu. Takkanlah, buruh yang kita bayar tadi boleh kata, 'Tuan perlu membalas budi saya, sebab saya sudah buat pintu rumah Tuan'.

Kita perlu lihat orang cina dalam usia muda sudah mendaftar sebagai pengundi, berbincang secara ilmiah, tapi kita orang melayu atau bumiputera menanti iphone apa pula bakal keluar, mana lebih baik canon atau nikon, siapa lebih cun neloofa atau wawa, video gyiyomi yang comel dan bercerita keburukkan orang lain.Remaja perempuan lagilah tenat, taksub nak jadi artis, berebut boyfriend muka jambu kat facebook, melepak kat shopping komples walau duit ada RM10 je dalam handbag Guest pasar malam tu serta bermacam gejala sosial lain.
Percayalah kalau SPM pelajar boleh memilih subjek untuk diambil lebih ramai bumiputera menolak subjek susah dan mengambil subjek yang senang sahaja.

Fikirlah sejenak..apa akan terjadi pada kita jika tiada hak istimewa yg selama ini diberikan kepada kita!!
 
- Saluddin Ismail & Sumber Internet.
 
 

No comments: